18. INSITA. Inspiration fra udstillingen

Man “fordøjer” vel aldrig helt indtrykkene fra en så stor udstilling som INSITA 2007. Indtrykkene vil ligge som ubevidst viden i hjernens krøller, og være til inspiration i udviklingen og udforskningen i egne malerier. Og den bedst inspiration må være den der kommer fra underbevidstheden, så undgås formentligt faldgruppen: at kopier andre.

Af de sektioner, der var på National galleiret, fangede “Magic Architeture” mig mest. Vigtige motiver for mig er bygninger og bymotiver, og det gør det ekstra intressant at studere,  hvordan andre selvlærte kunstnere griber samme motivverden an.  I sektionen for udvalg kunst kunne jeg ikke undgå, at blive optaget af nogle af outsidernes kunstværker, de har deres helt egen unikke udtryk.

Men også de to sektioner, der var på National museumet var spændende. Rigtig god “gammeldags” rumænsk naivistisk kunst med farver, spændende størrelseforhold, og mange fortælling på lærred var den ene. Den anden var med den orginale franske maler G. Tessier, der både var lidt fræk, malede portrætter og behandlede arkitekturen på sin helt egen måde. Og med de to sektioner var min første umiddelbare skuffelse over manglende naivistisk kunst på udstillingen væk.

Udstillingen i den gamle mølle i Pozinak, er jeg glad for at have set, men jeg har det sværest med “art brut”. Mange af den slags billeder forestiller jeg mig starter med maler/tegner en form og så bygger man ud, ofte i organiske former, men også i geometriske og evt med genkendelige elementer som ansigter, blomster o.s.v. Nogle af dem er uhyggelige.  Den permante samling af slovakisk naivistisk kunst samt værker fra andre lande var til gengæld mægtig intressant. Der var igen et væld af indtryk hvad angår farver, mønstre, motiver, fortællinger, størrelsforhold, perspektiver og det indbyrdes sam- og modspil af alle de faktorer og elementer.

Juryens formand Roger Cardinal, gjorde i sin åbningstale meget ud af at fortælle, at alle de kunstner, der var med på udstillingen, var individualister, der ikke lefler for hverken “folkestemningen” eller “modestrømninger” i kunsten eller for den sags skyld kopier fortidens kunst. Det har jeg reflekteret noget over, nu har jeg set en del censurerede udstillinger, set moderne kunst og naivistisk kunst. Og INSITA har meget høj kvalitet, der er intet andedam over den, og kuratorene og juryen må kunne deres “håndværk”. De har i deres valg af kunst, sammensat en udstilling, der er næsten magisk. Jeg er meget stolt og ydmyg over at være en del af den.  

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.