Biennale: Dagbog 13. oktober

Tirsdag stod vi tidligt op. Det regnede. Dagen før havde jeg fundet ud af, hvor bus 72 gik. Det er bussen, der kører ud til lufthavnen. Busstationen var næsten lige rundt om hjørnet.

Vi gik i regnen over for at købe billetter. Der var en bager overfor billetstedet med noget rigtigt godt brød – kan anbefales. Der var også et torv med grønt og kød. Vi købte hvidløg, kastajner, valnødder og røget okse- og lammekød (det smagte så dejligt, det vi fik hos Milan).

Så gik vi hjem og pakkede færdigt. Betalte hotelregningen og gik igen i regnen over til busstationen. Bussen skulle gå hver 20 min. Den kom ikke, den næste heller ikke og da der endelig kom en, så skulle den i garage. En flink iraner, der studere i Beograd fortalte at turen i bus til lufthavnen tog ca 45 min. Det turde vi så ikke vente på – så vi prajede en taxa. I samme øjeblik kørte en ny linie 72 ind på pladsen. Men turen i Taxaen tog kun 20 min, så vi nåede lufthavnen i god tid.

Lone købet en fin flaske Шљивовица = šljivovica = blommebrændevin af mærket Stara Sokolova og en god flaske serbisk rødvin + lidt serbisk chokolade af mærket Artival. Jeg nøjes med 6 små flasker Sokolova og noget mere chokolade. Artival er leverandør til Kronprins Alexander d. II. Han bor i Beograd.

Temperaturen va 5 C da vi lettede fra Beograd kl. 14.40. Efter en mellemlanding i Zürich, hvor Lones Rødvin og Sljivovitce blev konfiskeret trods plombering, da den kom fra Serbien og var med i håndbagagen – mine seks små flasker gik igennem – og blev smidt i en affaldscontainer (surt, husk det indtil Serbien kommer med i EU), ankom vi planmæssigt til København 19.20.

Klokken 20.10 drak jeg the hos Lotte og Asmund i Linnesgade, spiste røget kød og godt rugbrød og drak Sokolova. Fortalte om en fantastisk tur. Tog hjem til Asmus og gik i seng.