Biennale: Dagbog 8. oktober

Kl. 7.55 forlod jeg Asmus’ lejlighed i Fanøgade. På vejen mod Svanemølle S-togs station kommer man forbi en Emmery. Jeg gik ind for at købe lidt brød til rejsen. En mand trådte ind lige efter mig. Vi så på hinanden. Og overraskelsen var stor. Det var min gamle gymnasiekærester Nils Bo. En god start på rejsen.

Kl. 8.45 – Efter at have fået et kop the på Cafe Focus – mødte jeg Lone Villaume ved nedgangen til Metroen ved Nørreport.

Kl. 9.40 lettede Swiss-air-flyet fra Kastrup. Fra Kl. 11.40 til 12.20 var vi i Zurich. Kl. 14.00 satte vi foden på Serbisk Jord – efter at have fløjet over et landskan i høstens farver – okker, brun og sort (de brænder halmen på markerne af). Der var 28 grader C.

Ivana Jovanovic – den kunsthistoriker fra Museum for Naivistisk og marginal kunst, der har været vores kontakt – og en chauffør hentede os. Og så gik det afsted fra Beograd i en fin ny Skoda. Vi gjorde ophold ca. halvvejs, hvor vi fik en sandwich med kylling.

Derefter gik turen til Museet, hvor lederen af museet Nina Krstic og flere medarbejdere ventede på os sammen med en Galleriejer fra Moskva og hans kone.

Vi fik en hurtig rundvisning på museet, hvorefter turen gik til en restaurant lidt uden for Jagodina. Vi sad på terassen med udsigt over byen.

Udsigt over Jagodina Serbisk Menu

Da middagen var slut blev vi kørt til  Hotel Lesendro, der lå lidt uden for byen. Fik hvert vores værelse, tog en drink – som vi ikke måtte betale for, fik at vide af tjeneren at det var på museets regning – og gik derefter i seng.