Reaktion på en anmeldelse

Jeg har fået en mail fra en medudstiller på Al landsens naivister, der bl.a. skriver:

Og jeg hører fra (bl.a) udstillingssted NNN, at der blandt malerne er en uvilje mod mine ting. Med afsæt i din anmeldelse af Al Landsens ser man åbenbart netop mine billeder som ikke naivistiske nok og/eller ikke gode nok billeder. At det var netop mig du skrev om.

Derfor er jeg fx udelukket for Udstillingsted NNN’s næste udstilling – de vil jo ikke risikere at miste jer andre ved at tage mig med.

Til det svarede jeg:

Jeg er ked af at du får den oplevelse på baggrund af min anmeldelse. Jeg mener faktisk at vi blandt danske naivister meget alvorligt trænger til at få diskuteret, hvad naivistisk kunst er – og det var det jeg ønskede at få frem via den anmeldelse. Det var ikke specielt dine billeder – blandt værkerne fra 35! andre udstillere –  jeg skrev om i anmeldelsen, dine billeder har kvaliteter og besidder en originalitet i motivvalget, men jeg er da i tvivl om, at de er naivistiske. Det vil jeg gerne diskuterer med mig selv og andre. Hvis vi ikke tør og kan det, ja så gør vi naivistisk kunst en bjørnetjeneste (i den oprindelige mening af ordet – en skidt tjeneste).

Og jeg er ked af , at du ikke kan komme med hos Udstillingssted NNN og andre steder. Om jeg mener at dine billeder er mere eller mindre naivistiske er for mig overhovedet ikke ensbetydende med at de ikke skal med i den ene eller anden udstilling, det afgør udstillingsarrangøren fuldstændigt selvstændigt. Jeg har ingen ambition om at holde nogen ude fra at udstille, hvis andre finder dem egnede, har ikke lyst til at være overdommer – men jeg har lyst til at få kunsten og det naivistiske diskuteret.

Ja, jeg håber til og med, at jeg ikke har den indflydelse at kunne holde nogen ud bare sådan lige mig, men det har du så nu fortalt mig, at jeg øjensynlig har – jeg beklager.

Og kan kun tilføje nu: — ak ja hvad bliver man ikke årsag til, fordi man har en mening? Hvad om andre var lidt mindre berøringsangste over for egen mening og holdninger, og lod være med at skjule sig bag andres udsagn? Kun ved at diskutere og fortælle vores holdning, kan vi få indput til reflektioner, der kan flytte meninger og holdninger. Og så kommer vi alle videre.